On
the place todays Istanbul originally stood the Greek colony of
Byzantium, founded in the 7th century BC. The Roman Emperor
Constantine the Great in 330 May 30 inaugurated rebuiltd city and
renamed it to Constantinople, ie Konstantins city. Constantinople
alongside Rome became the capital of the Roman Empire.
However Slavs from the begining used the name Carihrad as Tsar town.
In 1930 the town received the official name Istanbul, but this
name was unofficially used since the Turks conquered the city
29/05/1453. In this time after humbled walls on the west end of
town (Edirne kapı) entered the city young, 22 year old Sultan Mehmet
II, also called as Sultan Conqueror. Since then, the city was named
Islambol and became the capital of the Ottoman Empire and Sultans
residence until 1923.
Na mieste dnešného Instanbulu stávala pôvodne grécka osada Byzantion, založená už v 7. storočí pred Kristom. Rímsky cisár Konštantín Veľký 30.mája roku 330 slávnostne otvoril prebudované mesto a premenoval ho na Konštantínopol, t.j. Konštantínovo mesto. Konštantínopol sa popri Ríme stal hlavným mestom Rímskej ríše. Slovania však prakticky od počiatku používali názov Carihrad – Cisárovo / Cárovo mesto. V roku 1930 dostalo mesto oficiálne názov Istanbul; tento názov sa však neoficiálne používal už od dobytia mesta Osmanmi 29.5.1453, kedy po pokorení hradieb na západnom konci mesta (Edirne kapı) vstúpil do mesta vtedy mladý, 22 ročný, sultán Mehmet II, nazývaný aj ako Sultán Dobyvateľ. Od tej doby bolo mesto pomenované Islambol a stalo sa hlavným mestom Osmanskej ríše a sídlom sultánov až do roku 1923.
Istanbul is situated directly on the border of Asia and Europe. It has more than 14 million people, which forms it as the second most populous metropolitan area in Europe (firsts is the Moscow region). It occupies an area of 1,538.77 square kilometers (for comparison, it is more than four times the area of Bratislava). It lies on the hills at the banks of the Bosphorus, Marmara Sea and Gulf Golden Horn.
Na mieste dnešného Instanbulu stávala pôvodne grécka osada Byzantion, založená už v 7. storočí pred Kristom. Rímsky cisár Konštantín Veľký 30.mája roku 330 slávnostne otvoril prebudované mesto a premenoval ho na Konštantínopol, t.j. Konštantínovo mesto. Konštantínopol sa popri Ríme stal hlavným mestom Rímskej ríše. Slovania však prakticky od počiatku používali názov Carihrad – Cisárovo / Cárovo mesto. V roku 1930 dostalo mesto oficiálne názov Istanbul; tento názov sa však neoficiálne používal už od dobytia mesta Osmanmi 29.5.1453, kedy po pokorení hradieb na západnom konci mesta (Edirne kapı) vstúpil do mesta vtedy mladý, 22 ročný, sultán Mehmet II, nazývaný aj ako Sultán Dobyvateľ. Od tej doby bolo mesto pomenované Islambol a stalo sa hlavným mestom Osmanskej ríše a sídlom sultánov až do roku 1923.
Istanbul is situated directly on the border of Asia and Europe. It has more than 14 million people, which forms it as the second most populous metropolitan area in Europe (firsts is the Moscow region). It occupies an area of 1,538.77 square kilometers (for comparison, it is more than four times the area of Bratislava). It lies on the hills at the banks of the Bosphorus, Marmara Sea and Gulf Golden Horn.
Istanbul sa rozkladá priamo na rozhraní Ázie
a Európy. Má viac ako 14 miliónov obyvateľov, čím tvorí druhú
najľudnatejšiu metropolitnú oblasť Európy (prvenstvo patrí Moskovskej oblasti).
Zaberá plochu 1538,77 km² (pre porovnanie je to viac ako štvornásobok
rozlohy Bratislavy). Leží priamo na
pahorkoch pri brehoch Bosporu, Marmanského mora a zálivu Zlatý Roh.
There
is an extensive transportation system. There
is elaborated network of buses and trams, terrestrial line and
underground station and two airports - Ataturk airport in the
European part and Sabiha Gokcen airport in the Asian part. In
October 2013 was started the operation of underwater Marmaray subway
connects the European and Asian part of Istanbul. The route between
European Station Sirkeci and Asian station Üsküdar takes only
less than 5 minutes. Metro is situated 56 meters below the bottom of
the Bosporus, and it is the deepest tunnel in the world.
Nachádza sa tu rozsiahly dopravný systém. Je tu rozpracovaná sieť autobusov a električiek, linka pozemného aj podzemného metra a dve letiská – Ataturkovo letisko v európskej časti a letisko Sabiha Gokçen v ázijskej časti. V októbri 2013 bola spustená prevádzka podmorského metra Marmaray spájajúca európsku a ázijskú časť Istanbulu. Trasa medzi európskou stanicou Sirkeci a ázijskou stanicou Üsküdar trvá iba necelých 5minút. Metro sa tiahne 56 metrov pod dnom Bosporu, čím sa tento tunel stal najhlbšie uloženým na svete.
Nachádza sa tu rozsiahly dopravný systém. Je tu rozpracovaná sieť autobusov a električiek, linka pozemného aj podzemného metra a dve letiská – Ataturkovo letisko v európskej časti a letisko Sabiha Gokçen v ázijskej časti. V októbri 2013 bola spustená prevádzka podmorského metra Marmaray spájajúca európsku a ázijskú časť Istanbulu. Trasa medzi európskou stanicou Sirkeci a ázijskou stanicou Üsküdar trvá iba necelých 5minút. Metro sa tiahne 56 metrov pod dnom Bosporu, čím sa tento tunel stal najhlbšie uloženým na svete.
İstanbul
is the industrial center of Turkey.
Approximately
20% of Turkish workers employed in industry is currently in Istanbul.
Approximately
50% of Turkey's trade has its basis in a variety of Istanbul plant.
Istanbul contributes 40% at the national tax collection and generates
27.5% of Turkey's national product. Istanbul and surrounding province
produce cotton, fruit, olive oil, silk and tobacco. Industry produces
many daily used objects, eg. textiles, oil, tires, various products
made of metal or leather, electronics, glass, and many others. The
food industry is developed here too. Excellent location city where
the earth is cuted by sea routes, offers an ideal climate, rich and
generous nature and possibility to control the Bosphorus.
İstanbul je priemyselným centrom Turecka. Približne 20% tureckých pracujúcich v priemysle je zamestnaných práve v Istanbule. Zhruba 50% tureckého obchodu má svoj základ v rôznych istanbulských závodoch. Istanbul sa na celoštátnom výbere daní podieľa až 40 % a vytvára 27,5% tureckého národného produktu. Istanbul a okolitá provincia produkuje bavlnu, ovocie, olivový olej, hodváb či tabak. Priemysel vyrába mnoho denne používaných vecí, napr. textil, olej, pneumatiky, rôzne výrobky z kovu či z kože, elektroniku, sklo a mnohé ďalšie. Rozvinutý je tu aj potravinársky priemysel. Výborná poloha mesta tam, kde zem pretína morské cesty, ponúka ideálnu klímu, bohatú a štedrú prírodu či možnosť kontroly Bosporu.
İstanbul je priemyselným centrom Turecka. Približne 20% tureckých pracujúcich v priemysle je zamestnaných práve v Istanbule. Zhruba 50% tureckého obchodu má svoj základ v rôznych istanbulských závodoch. Istanbul sa na celoštátnom výbere daní podieľa až 40 % a vytvára 27,5% tureckého národného produktu. Istanbul a okolitá provincia produkuje bavlnu, ovocie, olivový olej, hodváb či tabak. Priemysel vyrába mnoho denne používaných vecí, napr. textil, olej, pneumatiky, rôzne výrobky z kovu či z kože, elektroniku, sklo a mnohé ďalšie. Rozvinutý je tu aj potravinársky priemysel. Výborná poloha mesta tam, kde zem pretína morské cesty, ponúka ideálnu klímu, bohatú a štedrú prírodu či možnosť kontroly Bosporu.
This fascinating city is suitable for many travelers. For many people can be attracted by quality of accommodation with prices lower than the European resorts. Public transport Is also cheaper and easy lunch or dinner menu allows up less than 10 €. Town on the border of Eastern and Western cultures is ideal for lovers of entertainment, shopping, history and lovers of exotic orient.
Toto fascinujúce mesto je vhodné pre cestovateľov. Našincov môže osloviť kvalitným ubytovaním za nižšie ceny ako v európskych letoviskách. Lacnejšia je aj verejná doprava a na nenáročné obedové či večerné menu vám vystačí menej ako 10€. Mesto na hraniciach východnej a západnej kultúry je ideálne pre vyznávačov zábavy, nákupov, histórie a milovníkov exotického orientu.
The
giant anthill spanning two continents, you can walk the streets where
crusaders and janissaries marching, or admire the majestic mosques,
look into the sultan's harem, or search for the best discounts on
Grand Bazaar (Kapalı Çarşı). An unforgettable experience is a
walk through the Galata Bridge - it is usually crowded with hundreds
of men with poles, and all the day and night they catching fish for
their own use as well as local restaurants.
V obrovskom mravenisku rozprestierajúcom sa na dvoch kontinentoch, môžete chodiť po uliciach, kde pochodovali križiaci a janičiari, alebo obdivovať majestátne mešity, nazrieť do sultánovho háremu alebo hľadať najlepšie zľavy na Veľkom bazáre (Kapalı Çarşı). Nezabudnuteľným zážitkom je prechádzka po moste Galata – býva preplnený stovkami mužov s udicami, tráviacich deň i noc lovením rýb pre vlastnú potrebu i miestne reštaurácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára